A Rakpart-sztori: lefedni, lezárni vagy leszűkíteni?

Az örök vesszőparipa: van, de mégsincs rakpart Budapesten. Az elmúlt napokban felmerült, hogy a fővárosi önkormányzat kapná meg a Duna-parti ingatlanok használati jogát, de persze a kerületek beintettek. Így megint tolódik az egységes rakpart-rendezés. Pedig számos ötlet született arra vonatkozóan (a SzeBu részéről is), mit is kellene kezdeni ezekkel a területekkel, a forgalomcsillapításon keresztül a teljes lefedésig mindenféle javaslat napvilágot látott. Lehetőségek és egy kis lyoni kitekintő, a Vízparti fejlesztések blog révén.

A rakpart most így néz ki (forrás: Index)

Tovább…

Ártérből Duna-parti közösségi tér Budafokon

A minap Budafokon, a Duna-parton járt a Vízparti fejlesztések blog, egy olyan helyen, amely öt évvel ezelőttig elhanyagolt senkiföldje volt. Mára viszont hangulatos étterem, terasz várja az ideérkezőket, a jövőbeni tervekben pedig kikötő és hajóhotel is szerepel.

A Tomos Dokk Budafoknál

A Tomos Dokk Budafoknál

Tovább…

Hajómalom állomások mint Budapest jelképei?

Nyáron elindulhat a valóban használható menetrend szerinti hajóközlekedés a Dunán. A projekt hosszú évek óta tematizálja a közbeszédet, időről-időre újabb ötletek kerülnek elő arra vonatkozóan, miképp lehetne fejleszteni Budapest vízi tömegközlekedését és ráadásul úgy, hogy az új közlekedési járműveknek olyan egyedi, karakteres jellege legyen, mint a velencei gondoláknak vagy a londoni emeletes buszoknak. Az ilyesfajta városjelkép azonban általában magától alakult ki, nem tervezőasztalokon született meg. Egykoron Budapestnek is voltak hasonló jelképei, csak mára a feledés homályába merültek: ilyen például a hajómalom.

Óbudai hajómalmok

Óbudai hajómalmok

Tovább…

Mi a helyzet a Duna-parttal?

Fürdőzés, plázs, tömegközlekedés a vízen, vízparti sétányok, tervezőasztalon maradt ötletek. Dr. Nol a SzeBuval közösen utánajárt a fővárosi Duna-szakaszt érintő híreszteléseknek.

Vízparti fejlesztések blog: A dunai közlekedés lehetőségei Budapesten

Londonban nemcsak a turisták, hanem az ingázók is használják a vízitaxi nyújtotta szolgáltatásokat, hiszen utazás közben sokkal kényelmesebb a Temze szépségein merengeni, mint idegeskedni a reggeli dugóban. A kiváló közlekedési hálózatot naponta több ezer ingázó veszi igénybe a munkahelyre történő eljutáshoz. A szolgáltatás egyre dominánsabb mivoltát jelzi, hogy a 2012-es Londoni Olimpiához kapcsolódó személyszállításban is nagy szerepet szánnak a folyón történő közlekedésnek.

A jó példa tehát adott a dunai személyszállítás fellendítéséhez is. Városfejlesztési szakértők évek óta gondolkodnak egy olyan közlekedési struktúra létrehozásán, melynek lényegeként a Budapestre ingázók gépjárműveiket a város határán lévő parkolókban hagyják, munkahelyüket pedig menetrend szerinti hajóval közelítik meg. A Városkutatás Kft. statisztikái 2015-re 800.000 ingázóval számolnak.

Menetrend szerint a Dunán? Menetrend szerint a Dunán?[/caption]

Tovább…

„Milyen legyen (lesz) Budapest?”

2011. február 17-én, a Baross Gábor Társaság “Milyen legyen (lesz) Budapest” című rendezvényén Tarlós István főpolgármester többek között arról beszélt, hogy alapvető fontosságú a főváros közigazgatási reformja, ez ugyanis Budapest megmaradásának és fejlődésének egyik legfontosabb záloga. A főpolgármester beszélt arról is, hogy kormányzati segítség nélkül még idén összedől a BKV, a távhő hatósági árassá tételével pedig azonnal összeomlana a Főtáv. Finta József szerint pedig Budapestet kis ráfordítással zöld várossá lehetne alakítani.

Tarlós István a Baross Gábor Társaság "Milyen legyen (lesz) Budapest?" című rendezvényén

Tovább…

A vízi közlekedés lehetőségei Budapesten

A radiocafén futó egy éves Építő Kritika kiemelt figyelemmel követi a budapesti dunai fejlesztésekkel kapcsolatos elképzeléseket – legyenek azok ingatlanfejlesztési, várostervezési, építészet, vagy éppen design orientált szolgáltatások. A tavalyi nyár slágere az Uszálystrand volt, idén nyár közepén pedig egy új szolgáltatás, a vízi limuzinok elindításának bejelentése izgatja a Dunáért rajongó, felelősséget érző, vagy éppen a Dunától egy izgalmasabb nagyvárosi élet lehetőségét váró publikumot.

Tovább…

Vissza a vízhez! Építő kritika a radiocafé 98.6 – on

Az OCTOGON architecture&design és a radiocafé 98.6 együttműködésének végeredménye az „Építő kritika” – minden kedden 19.00-20.00 óra között a radiocafé 98.6 – on! Műsorvezetők: Bojár Iván András és Tüske Ferenc. A mai adás témája: Vissza a vízhez!

Tovább…

Vízről, sportról, Budapestről a radiocafé 98.6-on

Az építészet és a design közügy. Mindegy, hogy ki a beruházó, mindegy, hogy ki a gyártó, a végeredményt mi magunk, a végfelhasználók tapasztaljuk. Látjuk, nézzünk, tapintjuk, használjuk, de a legfontosabb: együtt élünk vele és beszélünk róla. E tekintetben az elmúlt évek egyik legfontosabb eredménye, hogy végre már Magyarországon is kezd kialakulni a közbeszéd, építészetről és designról egyaránt.

Az OCTOGON architecture&design és a radiocafé 98.6 együttműködésének végeredménye az „Építő kritika” – minden kedden 19.00-20.00 óra között a radiocafé 98.6 – on! Műsorvezetők: Bojár Iván András és Tüske Ferenc.

A mai adás témája: Vízről, sportról, Budapestről. Tovább…

Dunagyöngye

Gróf Széchenyi István az egyesített magyar fővárost Dunagyöngyének javasolta elnevezni. Most tekintsünk el Minarik Ede Csabagyöngyéjétől, de érezzük azért Mándy Iván diszkrét hódolatát a XIX. századi Pest-Buda iránt. A Dunagyöngye a történelem folyamán sokáig találó név lett volna, mára viszont a kagylóban jószerivel a piszok maradt, ami valahogy nem akar igazgyönggyé válni. Mégsem véletlen, hogy a Szeretem Budapestet mozgalom épp Széchenyi lánchídja közelében tartotta szerdai pályázathirdető happeningjét Szeresd Budapestet! címmel.

Tovább…