Áttört a víz a gátakon: Zöld Budapest az Építő kritikában

A napokban végre megtörtént az, amit sokan csak titkon remélek: az országos televíziókban is megindult a közbeszéd egy a civilektől induló átfogó Budapest fejlesztési koncepcióról, nem is beszélve arról a 10 ezer felhasználóról, akik interneten fejezték ki tetszésüket. 

A riportok és a like-ok apropóját a jelenleg is megtekinthető „Zöld Budapest” kiállítás adta, amely a Szeretem Budapestet Mozgalom ajánlásait mutatja be. A mozgalom célja, hogy egy olyan attraktív Budapest vázoljon fel, amely a régió meghatározó városa lehet. Legyen Budapestnek is Károly-hídja! Építsünk fürdőpartot a Gellért-hegy lábánál, kikötőt a Belgrád rakpartnál, a Tabánban pedig alakítsunk ki egy a magyar borvidékeket bemutató turisztikai attrakciót. A koncepciót először az OCTOGON architecture&design közölte 2010 év végi számában.   

Nem csak a tévés szerkesztők, hanem az internetes olvasók figyelmét is felkeltették az ötletek: a Egy nap a városban blog pár nap leforgása alatt 10 ezren like-olták az ötleteket, és ami legalább ennyire fontos, hogy több tucat építő jellegű hozzászólás érkezett – igazi urbanisztikai közbeszéd alakult ki.    

Az Építő Kritika 2011. április 5-i adása ezt a fonalat viszi tovább. Éterben már Zöld Budapest!  Hallgassatok minket ma este is, a radiocafé 98,6-on! A vendég az Egy nap a városban blog és a fent említett cikk írója, Magyarósi Csaba lesz.

Zöld Budapest az Építő kritikában

Zöld Budapest az Építő kritikában

 

A Budavári fejlesztésekről az Építő kritikában

Az elmúlt egy évben két koncepcióterv is született a Budai Várnegyed átfogó rekonstrukciójára. Tény, hogy a Budapest elsőszámú turisztikai látványosságára ráfér a megújulás, kezdve a közlekedés átstrukturálásától egészen a volt Honvéd Főparancsnokság romos épületének újragondolásáig. Budavár rendezésének kérdésével azonban csaknem 70 éve nem képes megbirkózni a főváros. Talán majd most?

Erről lesz szó ma este az  „Építő kritika” adásában, 19.00-20.00 óra között a radiocafé 98.6 – on! Hallgassátok Ti is!

Budapest elsőszámú turisztikai látványosságára ráfér a megújulás

Budapest elsőszámú turisztikai látványosságára ráfér a megújulás

Vízparti várost! A SzeBu a radiocafé 98.6-on!

16 európai példával mutatja be a Víztükör című kiállítás, hogyan is épülnek be a folyók az emberek és a városok mindennapi életébe. A kérdés felettébb aktuális: a regionális szinten épp a helyét kereső Budapest számára remek példákat villantanak fel a külföldi projektek, tervek. Mi tehetünk azért, hogy a Duna ne csak egy a városon keresztülfolyó víztömeg legyen?

A FUGA Budapesti Építészeti Központban megrendezett kiállítás bemutatja, hogyan élhet szimbiózisban város és vízpart. A SzeBu tárlata 16 várost ölel fel, prezentál terveket és már megvalósult projekteket. Mit kezdett folyópartjával Belgrád, Berlin, Maribor, Bécs, Dundee, Edinburgh, Oslo, Koppenhága, London, Gdansk, Malmö, Hamburg, Lisszabon, Stockholm, Liverpool és Varsó?

Építő kritika: A Szeb

A SzeBu és az európai waterfront modellek

A tárlat anyagát Farkas Orsolya és Tanai Csilla, a vizpartifejlesztesek.blog.hu oldal szerkesztői állították össze, cikkeiket az OCTOGON is rendszeresen publikálja „Víztükör’ mellékletében. Az Építő Kritika vendége Farkas Orsolya és Erdős Zoltán (Critical Mass) lesz, akikkel egyebek mellett Budapest lehetséges fejlődési irányairól beszélgetnek a műsorban.

Hallgassatok minket 2011. március 1-én 19-20 óra között a radiocafé 98.6-on!

Hovatovább? – Budapest a fiatalok szemével

A BME kutatócsoportja szerint az elmúlt 20 évben a beruházások városszerkezeti stratégia nélkül készültek, mobilitás hiányban szenvedünk, magántulajdon iránti túlzott vágyból viszont nincs hiány. Mi a gyógyír? Öt fiatal hallgató egy kötetben publikálta azt, hogyan tehetnénk jóvá az elmúlt 20 év szarvashibáit.

Rövid időn belül már a harmadik publikáció jelenet meg arról, hogyan, milyen irányba kellene fejleszteni fővárosunkat. A SzeBu 2010 végén, az OCTOGON hasábjain vázolta fel koncepcióját, fürdőparttal a Gellért-hegy lábánál, pincesorral a Tabán közepén, Dunán átívelő gyaloghíddal. Ezzel szinte párhuzamosan közszereplők, építészek, jogászok fejtették ki a „Budapest holnap, holnapután – A Duna kulturális fővárosa” című tanulmánykötetben véleményünket arról, hogyan lehet a végfelhasználót, azaz az embert a városfejlesztést középpontjába állítani.

Most pedig egyetemi hallgatók állítottak össze javaslatokat Budapest öt különböző területére, melyhez a kiindulási alapot az elmúlt húsz negatív tanulságai adták. A BME kutatócsoportja Budapest térszerkezetének elmúlt 20 évét vizsgálta és publikálta a lehetséges megoldásokat a „Urbanity – Twenty years later” című kötetben.  A kutatás szerint a beruházások városszerkezeti stratégia nélkül készültek, mobilitás hiányban szenvedünk, magántulajdon iránti túlzott vágyból viszont nincs hiány. Mi lehet a megoldás?

Építő kritika a radio café-n

Építő kritika a radiocafé 98.6-on

Tovább…

Szobrot Lakner Hugónak – Építő Kritika a radiocafé-n

Az Építő Kritika október 5-i adásában egy olyan mérnökről lesz szó, aki nem kapta meg az őt megismerő elismerést az utókortól. Dr. Megyeri Emil, mérnök, nyugalmazott egyetemi tanár az elmúlt hetekben szenzációs tényre hívta fel a figyelmet, miszerint a Gellért-hegyet egy 19. századi magyar mérnöknek, Lakner Hugónak köszönhetjük.

A Facebook-on mozgalom szerveződik, céljuk, hogy szobrot állítsanak a kalandos életű mester számára.

Az adásról további információk az Octogon Online-on!

A vízi közlekedés lehetőségei Budapesten

A radiocafén futó egy éves Építő Kritika kiemelt figyelemmel követi a budapesti dunai fejlesztésekkel kapcsolatos elképzeléseket – legyenek azok ingatlanfejlesztési, várostervezési, építészet, vagy éppen design orientált szolgáltatások. A tavalyi nyár slágere az Uszálystrand volt, idén nyár közepén pedig egy új szolgáltatás, a vízi limuzinok elindításának bejelentése izgatja a Dunáért rajongó, felelősséget érző, vagy éppen a Dunától egy izgalmasabb nagyvárosi élet lehetőségét váró publikumot.

Tovább…

Egy éves az Építő Kritika

2009 nyarán indult útjára az Építő Kritika, az OCTOGON architecture&design és a radiocafé 98.6 közös magazinműsora. Az azóta eltelt idő alatt csaknem száz vendéget üdvözölhettek a stúdióban, köztük az építészet és az ingatlan beruházás meghatározó személyiségeit. Bojár Iván András és Tüske ferenc vendései voltak többek közt Finta József, Zoboki Gábor, Z. Halmágyi Judit, M. Miltényi Miklós, Bálint Imre, Csipak Péter,  Wahorn András, Báron György, Iványi György, Zoób Katti, Dr. Szórád József, Skardelli György… hosszú a lista.
Tovább…

Vissza a vízhez! Építő kritika a radiocafé 98.6 – on

Az OCTOGON architecture&design és a radiocafé 98.6 együttműködésének végeredménye az „Építő kritika” – minden kedden 19.00-20.00 óra között a radiocafé 98.6 – on! Műsorvezetők: Bojár Iván András és Tüske Ferenc. A mai adás témája: Vissza a vízhez!

Tovább…

A köztér a demokrácia lakmuszpapírja? Építő kritika a radiocafé 98.6 – on

Az OCTOGON architecture&design és a radiocafé 98.6 együttműködésének végeredménye az „Építő kritika” – minden kedden 19.00-20.00 óra között a radiocafé 98.6 – on! Műsorvezetők: Bojár Iván András és Tüske Ferenc. A mai adás témája: A köztér a demokrácia lakmuszpapírja? Mi a Szeretem Budapestet Mozgalom véleménye erről?

Tovább…

Vízről, sportról, Budapestről a radiocafé 98.6-on

Az építészet és a design közügy. Mindegy, hogy ki a beruházó, mindegy, hogy ki a gyártó, a végeredményt mi magunk, a végfelhasználók tapasztaljuk. Látjuk, nézzünk, tapintjuk, használjuk, de a legfontosabb: együtt élünk vele és beszélünk róla. E tekintetben az elmúlt évek egyik legfontosabb eredménye, hogy végre már Magyarországon is kezd kialakulni a közbeszéd, építészetről és designról egyaránt.

Az OCTOGON architecture&design és a radiocafé 98.6 együttműködésének végeredménye az „Építő kritika” – minden kedden 19.00-20.00 óra között a radiocafé 98.6 – on! Műsorvezetők: Bojár Iván András és Tüske Ferenc.

A mai adás témája: Vízről, sportról, Budapestről. Tovább…