Nyáron elindulhat a valóban használható menetrend szerinti hajóközlekedés a Dunán. A projekt hosszú évek óta tematizálja a közbeszédet, időről-időre újabb ötletek kerülnek elő arra vonatkozóan, miképp lehetne fejleszteni Budapest vízi tömegközlekedését és ráadásul úgy, hogy az új közlekedési járműveknek olyan egyedi, karakteres jellege legyen, mint a velencei gondoláknak vagy a londoni emeletes buszoknak. Az ilyesfajta városjelkép azonban általában magától alakult ki, nem tervezőasztalokon született meg. Egykoron Budapestnek is voltak hasonló jelképei, csak mára a feledés homályába merültek: ilyen például a hajómalom.

Óbudai hajómalmok

Óbudai hajómalmok

A 2005-ben kiírt, “Ötletpályázat Budapest új építészeti jeleire” pályázat egyik nyertes munkája volt az Ásztai Bálint és Trummer Tamás építészmérnökök által tervezett hajómalom, melynek ötlete Budapest fénykorába nyúlik vissza. A XX. század elején Budapestet Európa éléskamrájának is nevezték, a világ második legnagyobb malomipari központja volt Chicago után. A főváros rengeteg malomépülettel büszkélkedhetett, az épületek mellett párhuzamosan több száz hajómalom is üzemelt a Dunán, szerves részét képezve Budapest látképének. A XX. század második felére azonban gyakorlatilag az összes hajómalom megsemmisült, hírmondónak Ráckevén maradt fenn egy, melyet 2006-ban rekonstruáltak.

A ráckevei hajómalom

A ráckevei hajómalom

Az építészek pályázati anyagukukban olyan vízibusz állomásokat álmodtak meg, melyek valójában hajómalmok. Az állomások helyét a már a meglévő közösségi közlekedési rendszerhez igazították.

Hajómalom a Batthyányi térnél

Hajómalom a Batthyányi térnél

Koncepciójukban a hajómalmok legkarakteresebb elemét kívánták hangsúlyozni, így jelentősen megnövelték a kerekek méretét, a fix hajótest pedig magába a kerék belsejébe, a „csapágyba” került – a fix belső terek körül forog a kerék. Az így megnövelt – de nem túldimenzionált – kerekek a túlsó partszakaszokról is jól beazonosíthatóak lennének és jól felismerhető budapesti elemekké válhatnának. A kerekek a Duna dimenziójához igazodva 8-9 méter magasak lehetnének.

Mindenhonnan jól látható

Mindenhonnan jól látható

A vízzel hajtott kerekek energiát termelnek, de mivel már nincs mit őrölni velük, részben az újraértelmezett malomkerék oldaná meg az állomások energiaszükségét.

Az energiafelhasználás is megoldott lenne

Az energiafelhasználás is megoldott lenne

Az állomások a pusztán közlekedési funkción kívül több elemmel bővülnének: kiállítóhelyek, koncerttermek, kávézók kerülnek benne kialakításra, így hozván közelebb a Dunától elszakított várost a vízhez.

További látványterveket itt találtok.