Színes hajók Budapestje

2005. október 26., szerda 16:51

Földes András

Vidám víziközlekedést, gyaloghidak erdejét, futurisztikus autósétányt és jeges hangulatú kápolnát akarnak a budapestiek, vagy ha ők nem, a zsűri. Az új rendszerű vízi tömegközlekedés terve és a Duna felett átkígyózó, színes csőhidak nyerték a Szeresd Budapestet! építészeti ötletpályázat első díját. Az Index olvasóinak kedvence, így a közönségdíj nyertese szintén a sok vidám katamarán lett.

Csendes zene szól, Ön egy kishajó hatalmas ablakain át nézi az elsuhanó Margit hidat, visszainteget a mosolygó külföldieknek, akik a Dunán nyüzsgő színes katamaránokat nézik, és különös szentjánosbogár-rajzásra asszociálnak. Tovább…

Szeretné-e Ybl a mai Budapestet?

Kerekasztal-beszélgetés, interaktív fórum

Időpont: 2005. október 20. , 16:00
Helyszín: N&n Galéria (Budapest, VI. Hajós u. 39.)
A kerekasztal résztvevői:
Bálint Imre, Fegyverneky Sándor, Ikvai-Szabó Imre, Kádár Bálint,
Perczel Anna, Salamin Ferenc, Skardelli György, Sütő András Balázs,
Vargha Mihály építészek, Bojár Iván András művészettörténész

Szeretjük Budapestet, sokan. Lassan, már majd minden budapesti lakosnak van elképzelése, terve, ötlete a várospolitikáról, a város építéséről, formálásáról.

Napi téma a közlekedés, a közműhálózat, a kutyagumi, a nagy beruházások, a plázák tömkelege, a modern, a posztmodern épületek sorsa, az Ybl Miklós idejében kiválóan működő Fővárosi Közmunkák Tanácsának visszaállítása. Ybl Miklóst nem tudjuk megkérdezni mindezekről alkotott véleményéről.

De meg tudjuk kérdezni azon kiváló szakembereket, akiknek gesztusértékű megnyilatkozásai vagy új utakat kereső mozgalmaik vezetése, illetve egész életművük bizonyítéka annak, hogy szívügyük Budapest…

Szervező:
Ybl Egyesület Közhasznú szervezet

Budapest, te csodás: a térség legélhetőbb városa?

Az új EU-országok nagyvárosai közül Budapesten a legjobb élni az egyik vezető londoni gazdaságelemző-ház friss összeállítása szerint. Más elemzések viszont azt jelzik, hogy fővárosunk a legdrágább hely az újonnan csatlakozó országok városainak listáján.

Az Economist Intelligence Unit (EIU), a világ legnagyobb, nem befektetési banki elemző és előrejelző intézete által évente elkészített, 127 nagyvárost tartalmazó életminőségi lista öt nagy kategória – stabilitás, egészségügyi ellátás, oktatás, kultúra és környezet, valamint infrastruktúra – összesen negyven ismérve alapján százalékos indexet ad meg az adott város élhetőségére. Tovább…

Budapest2010 kerekasztal beszélgetés

A Budapest2010 programiroda szeretettel meghív minden érdeklődőt következõ két nyilvános programjára:

Budapest2010-Octogon kerekasztal beszélgetés

A Budapest2010 programiroda az Octogon Budapest2010 különszámának megjelenése alkalmából kerekasztal beszélgetést szervez 2005. október 6-án csütörtökön 18 órai kezdettel a Merlin Színház kávézójában.
A Kerekasztal résztvevői: Szekfű Balázs (közgazdász, kommunikációs szakértő, az Emergenciakutató Intézet alapító tagja), Onjgerth Richárd (Stúdió Metropolitana, igazgató), Lukovich Tamás (Pro Regio Középmagyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Kht., ügyvezetõ igazgató), Dessewfy Tibor (szociológus), Finta József (építész). A beszélgetésben részt vesznek az Octogon különszámának szerzői is.

Helyszín: Merlin Színház, 1052 Budapest, Gerlóczy u. 4. Tovább…

Néhány tény a Tabán területén történő beruházásról

Budapest belső területein a zöld területek aránya a huszadrésze az optimálisnak, de az EU által előírt minimum felét sem éri el. Budapesten három városligetnyi zöld területet betonoztak le az utóbbi tíz évben.
Ezt az 1998-ban szándékosan felhígított Favédelmi Rendelet tette lehetővé, mely sokkal inkább a befektetőket védi, mitsem a fákat. Nem csupán természeti szempontból fontosak a fák: egy ötven éves tölgyfa hatszáz ember oxigénszükségletét biztosítja.

Tavaly az I. kerület képviselői megszavazták a Rác Fürdő kibővítését egy négyszintes luxusszállodával, ami a Tabán egy részének beépítésével jár majd. Az új épületet a Kempinski szállodalánc fogja üzemeltetni. Tovább…

Pénzeső utakra, aluljárókra a választási évben

Jövőre nem takarékoskodnak a felújításokkal
MNO – Cs. G., 2005. szeptember 6.

Egymilliárd forintot fordítanak a 2006-os – nem mellesleg a választás évére szóló – budapesti költségvetésben a legfontosabb aluljárók megtisztítására. Demszky Gábor főpolgármester a Boráros téri, egy hónap alatt rendbe hozott aluljáró átadásánál jelentette be, hogy jövőre is kiemelt figyelmet és pénzt fordítanak az aluljárókra. A bejelentés azonban még meglehetősen korai: a budapesti büdzsét a városatyák általában csak az év elején fogadják el – az ideit például februárban hagyták jóvá -, az azt alapvetően meghatározó állami költségvetés összeállítása is éppen csak megkezdődött. Tovább…

Semmibe veszett rakpartbővítés

Évtizedekre maradnak a jelenlegi állapotok a budai Duna-parton

Végleg lekerül a napirendről a budai alsó rakpart átépítése, így nemcsak a lefedését kell elfelejteni, hanem a megálmodott sétányokat, parkokat és teraszokat: szinte minden újítást, amely a budai főgyűjtőcsatorna kiépítéséhez kapcsolódott volna – értesült a Népszabadság városházi forrásokból. Ezt tartalmazza az UNESCO által kifogásolt korábbi tervek nemrég elkészült módosítása, amit augusztusi vagy szeptemberi ülésén tárgyal a Fővárosi Közgyűlés. Tovább…

Vizuális szennyezés vagy utcaművészet?

HVG, 2005. július 12.

Egyesek szerint károkozás, mások szerint utcaművészet. Az biztos, hogy a graffiti, a stencilezett, matricázott ábrák – ha virtuózok csinálják – nem azonosak a műemlékházakon, falakon megjelenő firkákkal. A Millenáris kiállítása most megpróbálja tisztázni a műfaji különbségeket.

Letörném a kezét annak, aki… – hallani lépten-nyomon a gyorsított eljárásban kimondott verdiktet a városokban a falakon, telefonfülkéken megjelenő firkák láttán. A dühödt városlakó nemigen látja a különbséget a graffiti és a tag (ejtsd: teg) között; ez utóbbi afféle hevenyészett szignó, amelyet tulajdonosai sokszor tényleg minden fantázia nélkül bárhova odafújnak, ha kell, ha nem. Tovább…

Pusztuló budapesti kerékpárutak

Index: 2005. július 8., péntek

Budapesten a tavalyi egy után idén összesen három kilométernyi új kerékpárút épül, 180 millióból. Eközben a főváros nem engedi meg a civileknek, hogy a pusztuló sávokat rendbe hozzák. A városháza megtiltja, hogy civil csoport – a Budapesti Önkéntes Kerékpárút-helyreállító Kommandó – gondozza az elhanyagolt fővárosi kerékpárutakat.

A Népszabadság adatai szerint idén három, tavaly egy kilométernyi új sáv készült. A teljes kerékpárút-hálózat 140 kilométer hosszú, mintegy fele a prágainak, hetede a bécsinek. Tovább…

Fürdő lesz a Citadellából

Reggel – 2005-06-27

Kíváncsiak voltunk, a főváros milyen ötletekkel akarja elérni, hogy a kulturális minisztérium őt nevezze be a viadalra – írja a Reggel. A napokban elkészült pályázat anyaga bővelkedik a tetszetős gondolatokban, de ésszerű tartalomban annál kevésbé. Készítői, a Budapest 2010 Projektiroda munkatársai a Duna vízélményéhez kapcsolódó hatáselemekben látnak fantáziát. A folyót bevilágítanák, testébe pozitív és negatív struktúrákat építenének. Előbbi azt jelenti, hogy a Margitsziget lábához uszályokból infóbuborékot építenének, amelyekre medencéket, parkokat helyeznének. A negatív térélményt a Duna mederének aljáig érő lyukak jelentenék, ahová kávéházakat, kiállításokat telepítenének. Az elképzelés szerint ezekkel új viszonyt teremtenek a folyóval, új értékkel, sajátos izgalommal töltik meg a vízközelség élményét. Tovább…