[origo] Interjú Bojár Iván Andrással, a SzeBu elnökével

Egy év alatt összesen tíz percet beszélt Tarlós Istvánnal, az ötleteire szerinte nem voltak kíváncsiak – mondta az [origo]-nak Bojár Iván András, akit még Demszky Gábor vett fel városarculati tanácsadónak, és Tarlós is alkalmazta, de két hete elbocsátotta. Bojár szerint (aki egyben a SzeBu elnöke is) a városfejlesztés szemlélete a hatvanas éveket idézi Budapesten, a magyar főváros vészesen lemaradt, és a jelenlegi városvezetés egyetlen kreatív műhelye Vitézy Dávid környezete.

Bojár Iván András, a SzeBu elnöke (fotó: Hajdú D. András, origo)

Bojár Iván András, a SzeBu elnöke (fotó: Hajdú D. András, origo)

Tovább…

Közlekedés a jövő Budapestjén: gyaloghíd

A Főváros vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ tervei között szerepel a SzeBu által elképzelt gyalogos híd megvalósítása, melyről itt olvashattok, illetve tematikus, a gyaloghíddal foglalkozó oldalunkon.

Vitézy Dávid a Közlekedj ÖKOsan! alternatív közlekedési konferencián azt nyilatkozta, hogy a régóta napirenden lévő dunai gyalogos és kerékpáros hídnak, azaz a Várkert Bazár és a Vigadó között felépített hídnak „abszolút van életképessége; emellett világos elköteleződést mutat arra, hogy a város milyen közlekedési módokat fejleszt”. Cselovszki Zoltán 5. kerületi főépítész is üdvözölte az elképzelést. Vitézy szerint az előzetes számítások és a külföldi példák alapján körülbelül 6-10 milliárd Ft-ba kerülne a híd megépítése.

Szurkol(j)unk a gyaloghídért!

A SzeBu gyaloghídja

A SzeBu gyaloghídja

Mi a helyzet a Duna-parttal?

Fürdőzés, plázs, tömegközlekedés a vízen, vízparti sétányok, tervezőasztalon maradt ötletek. Dr. Nol a SzeBuval közösen utánajárt a fővárosi Duna-szakaszt érintő híreszteléseknek.

Világgazdaság: Borospincék a Tabánban?

A Szeretem Budapestet Mozgalom huszonkét, a magyar régiókat bemutató borospincét tervezett a Tabánba. A helyet amolyan vigalmi negyedként képzelik el, amely akár turistalátványosság is lehetne. Eközben a helyi civilek szerint a terület a fejlesztéssel elvesztené nyugodt, családias jellegét. A terv megvalósításához Bécs Grinzing negyede szolgál alapul, ahol a budapesti ötletgazda, Bojár Iván András városarculat-tervező tanácsnok szerint vonzó vigalmi helyszín üzemel. Budapest versenyhátrányban van a régió fővárosaival szemben, így az ismét felpezsdülő Tabán akár komoly turistalátványosság is lehetne a most alulhasznosított parkrész helyett.

Borpiknik a Tabánban

Borpiknik a Tabánban

Tovább…

Éledjen újra a Tabán: Interjú a Borbár Horda blogon

Éledjen újra a Tabán, de legalább legyen belőle az, ami lehetett volna – ha 80 évvel ezelőtt nem bontják le, és szervesen fejlődik együtt az európai metropolisszá váló Budapesttel. És, hogy az milyen lett volna? Sokak szerint olyan, mint a párizsi Montmartre, vagy a bécsi Grinzing. A legújabb ötlet gazdája, Bojár Iván András művészettörténész leginkább ez utóbbit emlegette, amikor az általa fémjelzett Szeretem Budapest Mozgalom komplex Zöld Budapest elnevezésű projektjével bele…khm…lehelt a nullás lisztbe.

A Borbár Horda blog interjúja Bojár Iván Andrással

A Borbár Horda blog interjúja Bojár Iván Andrással

Tovább…

Bekerült a legmenőbb Budapest a városfejlesztési koncepciók közé

Az Egy nap a városban blog még márciusban közzétette a Budapest lehet a legmenőbb város a térségben című posztot, amiben a SzeBu városfejlesztési koncepcióját karolták fel, és továbbították saját olvasatunkban. Azóta megtörtént az, amit blogokkal kapcsolatban ritkán tapasztalhatunk: a blogon megírt vélemények futótűzként terjednek, és néhány nap múlva végigfut valamennyi médián a poszt.

A Belgrád rakpart látványterve

A Belgrád rakpart látványterve

Tovább…

HVG cikk: Vigalmi negyed épülne a Tabánban?

Egyelőre csak elképzelés a budai Tabánba megálmodott borpiknik, de máris komoly vitát váltott ki a civilek közt. A Szeretem Budapestet Mozgalom a hajdani budai borkultúra felelevenítésével lehelne új életet a parkba, az ötlet ellenzői azonban a zöldet, a szánkózásra alkalmas lejtőt és a csendet féltik; attól tartanak, hogy vigalmi negyeddé válik a Tabán. Az ötletgazda szerint szó sincs erről, a beépítés csak a terület kis részét érintené, s az új funkció a park fejlesztését szolgálná.

A tabáni borpiknik csak egy eleme a Szeretem Budapestet Mozgalom (SzeBu) által kidolgozott Zöld Budapest koncepciójának. A vízió része a Belgrád rakpart és a Gellért tér átépítése zöldfelületek kialakításával, a budai szőlőskert program folytatása, illetve a Vigadó teret és a Várkert Bazárt összekötő – a mozgalom által már régóta szorgalmazott – gyalogos- és kerékpáros híd. A koncepciót a SzeBu a közelmúltban hozta nyilvánosságra, a híd (“zöld bringahíd”) tervei pedig a napokban jelennek meg az Octogon építészeti és designfolyóiratban.

Budán egykor virágzott a szőlőtermesztés és a borkultúra

Budán egykor virágzott a szőlőtermesztés és a borkultúra

Tovább…

HVG-interjú Bojár Iván Andrással

A HVG 2011. április 16-i lapszámában Vajna Tamás interjút készített Bojár Iván Andrással, a SzeBu alapítójával, elnökével, melyben többek között a Zöld Budapest programról is beszél. Az interjút teljes terjedelmében közöljük.

“Nemcsak a politikusaink urbanisztikai, építészeti kultúrájával van baj”

Több mint tízezer hálópolgárnak tetszett az ön nevével fémjelzett ötletparádé az egyik internetes közösségi oldalon. A Szeretem Budapestet Mozgalom víziója tartalmazza a rakpartok lefedését, a dunai jacht-kikötőket, a Gellért tértől a Rudas fürdőig tartó budai plázst, a Várkert-bazár rekonstrukcióját, valamint a Vigadót és a szemközti Várhegyet összekötő gyaloghidat. Fellegi Tamás fejlesztési miniszter a Várkert rekonstrukcióját az év elején be is jelentette. Ez annyit tesz, hogy sok év után a politika az ön ötleteire is vevő?

Reménykedem. A gyaloghíd megépítése, vagy a Belgrád rakpart 3-4 milliárd forintra rúgó átalakítása nem került terítékre, de a budai Vár délnyugati oldalában 14 millió forintból telepített közel egy hektáros szőlőskert már valóság, és talán a hét magyar borrégió 22 borvidékét reprezentáló tabáni pincék is megépülhetnek. Így a Várba látogató 2,2 – 2,6 millió külföldi az év minden napján ízelítőt kaphat a vidékre jellemző majd kétezer éves szőlészeti-borászati hagyományból, nem csak a hébe-hóba megrendezett borhetek alkalmával.

Bojár Iván András SzeBuról, urbanisztikáról, Budapest lehetőségeiről

Bojár Iván András SzeBuról, urbanisztikáról, Budapest lehetőségeiről

Tovább…

“Zöld Budapest” koncepció: Képek és összefoglaló

Ma zárult a FUGA-ban a SzeBu városfejlesztési tevékenységéről beszámoló „Zöld Budapest” kiállítás, mely több olyan ajánlást is bemutatott, amellyel Budapest akár a régió meghatározó városává válhatna. Célunk nem volt más, mint elétek tárni azt a komplex, Pestet és Budát integráló belváros-fejlesztési elképzelést, mely új nézőpontokat kínál pl. Belgrád rakpart, a Tabán vagy a Gellért rakpart hasznosítására. Íme egy kis összefoglaló!

Pest-budai  integrált beváros fejlesztési térkép

Pest-budai integrált beváros fejlesztési térkép

Tovább…

Áttört a víz a gátakon: Zöld Budapest az Építő kritikában

A napokban végre megtörtént az, amit sokan csak titkon remélek: az országos televíziókban is megindult a közbeszéd egy a civilektől induló átfogó Budapest fejlesztési koncepcióról, nem is beszélve arról a 10 ezer felhasználóról, akik interneten fejezték ki tetszésüket. 

A riportok és a like-ok apropóját a jelenleg is megtekinthető „Zöld Budapest” kiállítás adta, amely a Szeretem Budapestet Mozgalom ajánlásait mutatja be. A mozgalom célja, hogy egy olyan attraktív Budapest vázoljon fel, amely a régió meghatározó városa lehet. Legyen Budapestnek is Károly-hídja! Építsünk fürdőpartot a Gellért-hegy lábánál, kikötőt a Belgrád rakpartnál, a Tabánban pedig alakítsunk ki egy a magyar borvidékeket bemutató turisztikai attrakciót. A koncepciót először az OCTOGON architecture&design közölte 2010 év végi számában.   

Nem csak a tévés szerkesztők, hanem az internetes olvasók figyelmét is felkeltették az ötletek: a Egy nap a városban blog pár nap leforgása alatt 10 ezren like-olták az ötleteket, és ami legalább ennyire fontos, hogy több tucat építő jellegű hozzászólás érkezett – igazi urbanisztikai közbeszéd alakult ki.    

Az Építő Kritika 2011. április 5-i adása ezt a fonalat viszi tovább. Éterben már Zöld Budapest!  Hallgassatok minket ma este is, a radiocafé 98,6-on! A vendég az Egy nap a városban blog és a fent említett cikk írója, Magyarósi Csaba lesz.

Zöld Budapest az Építő kritikában

Zöld Budapest az Építő kritikában