Budapest, te csodás: a térség legélhetőbb városa?

Az új EU-országok nagyvárosai közül Budapesten a legjobb élni az egyik vezető londoni gazdaságelemző-ház friss összeállítása szerint. Más elemzések viszont azt jelzik, hogy fővárosunk a legdrágább hely az újonnan csatlakozó országok városainak listáján.

Az Economist Intelligence Unit (EIU), a világ legnagyobb, nem befektetési banki elemző és előrejelző intézete által évente elkészített, 127 nagyvárost tartalmazó életminőségi lista öt nagy kategória – stabilitás, egészségügyi ellátás, oktatás, kultúra és környezet, valamint infrastruktúra – összesen negyven ismérve alapján százalékos indexet ad meg az adott város élhetőségére. Tovább…

Pénzeső utakra, aluljárókra a választási évben

Jövőre nem takarékoskodnak a felújításokkal
MNO – Cs. G., 2005. szeptember 6.

Egymilliárd forintot fordítanak a 2006-os – nem mellesleg a választás évére szóló – budapesti költségvetésben a legfontosabb aluljárók megtisztítására. Demszky Gábor főpolgármester a Boráros téri, egy hónap alatt rendbe hozott aluljáró átadásánál jelentette be, hogy jövőre is kiemelt figyelmet és pénzt fordítanak az aluljárókra. A bejelentés azonban még meglehetősen korai: a budapesti büdzsét a városatyák általában csak az év elején fogadják el – az ideit például februárban hagyták jóvá -, az azt alapvetően meghatározó állami költségvetés összeállítása is éppen csak megkezdődött. Tovább…

Pusztuló budapesti kerékpárutak

Index: 2005. július 8., péntek

Budapesten a tavalyi egy után idén összesen három kilométernyi új kerékpárút épül, 180 millióból. Eközben a főváros nem engedi meg a civileknek, hogy a pusztuló sávokat rendbe hozzák. A városháza megtiltja, hogy civil csoport – a Budapesti Önkéntes Kerékpárút-helyreállító Kommandó – gondozza az elhanyagolt fővárosi kerékpárutakat.

A Népszabadság adatai szerint idén három, tavaly egy kilométernyi új sáv készült. A teljes kerékpárút-hálózat 140 kilométer hosszú, mintegy fele a prágainak, hetede a bécsinek. Tovább…

Újra vonzóvá tennék a Belvárost

Világgazdaság, 2005. június 6.

Visszaadná az elnéptelenedő belváros rangját, és boltok százaival népesítené a belső területeket a Főváros új kereskedelmi koncepciója. A cél érdekében a városszéli zöldmezős kereskedelmi beruházások korlátozását, a belvárosi járműforgalom csökkentését is javasolják.

Budapest belvárosában még legalább harmincezer négyzetméternyi kiskereskedelmi terület megteremtését, továbbá a városszéli, zöldmezős beruházások korlátozását javasolja a Főváros kereskedelemfejlesztési stratégiájának tervezete. Szerepel a legfontosabb javaslatok között a tradicionális belváros újraélesztése, a kereskedelmi kínálat kiépítése a nagyobb közlekedési csomópontok mentén, valamint fővárosi, esetleg kerületi menedzserek kinevezése a kereskedelem fejlesztése érdekében. Tovább…

Jelképvadászat

Heti Válasz (2005-05-26)

A Budapest elfoglalásáért indított harcban olyan civil szervezetek is hallatják a hangjukat, amelyekről rövid úton kiderül: jól körülhatárolható politikai érdekeket képviselnek. Kivételnek tűnik a tavaly szeptemberben életre hívott Szeretem Budapestet Mozgalom, amelynek alapítói között van Bojár Iván András építészkritikus, az Oktogon című folyóirat főszerkesztője, Fürjes Balázs, a Market Építő Rt. vezérigazgató-helyettese – a Budapest Sportcsarnok és az olimpia egykori kormánybiztosa -, Gerő András, a Habsburg Intézet igazgatója, Pataky László, a Piccard kávézók tulajdonosa, Szalóky Károly galériatulajdonos, Bencze B. György fideszes önkormányzati képviselő, volt II. kerületi polgármester és Melis András, a Pesti Est tulajdonosa is. Tovább…

Mi történik Budapesten 2005-ben

Nem kizárt, hogy a 2005-ös év történeti távlatból a fordulat éveként rögzül majd Budapest emlékezetében. Legalábbis nem bánnám, s néhány egyértelmű tény talán alá is támasztja reményeimet. Másfél évtized tétovasága, bátortalansága, fantáziátlansága után egyszeriben megváltoztak a dolgok, s a város, amely mostanig csak tárgya volt a politikusi határozat(lanság)oknak, mostantól alanyává, sőt az urbánus közgondolkodás főszereplőjévé lett. Soha ennyi cikk, vitairat, internetes chat-fórum, filippika, indulat hangzavara nem gomolygott a végre középpontba került legfontosabb kérdések körül: hogyan éljünk a következő évtizedekben itt? Milyen funkciót, szerepet jelöljünk ki minden magyarok fővárosa számára az európai metropoliszok közötti versenyben? Mit tekintsünk értéknek, mit feláldozhatónak felmenőink városépítészeti, építészeti hagyatékából? Tovább…