Mikor fejeződik be 4-es metró építése, mi lesz a Moszkva térrel, bevezetik-e a dugódíjat, mi történik az aluljáróból kitiltott hajléktalanokkal? Ilyen kérdéseket kapott Tarlós István főpolgármester az origo olvasóitól. A városvezető szerint jó megoldás volt a hajléktalanok kitiltása az aluljárókból, és az is kiderült, hogy nem tartja “ördögtől való gondolatnak” a dugódíj esetleges bevezetését.

Tarlós beszélt a Moszkva térről és az utcán élők helyzetéről is

Tarlós beszélt a Moszkva térről és az utcán élők helyzetéről is

“Folytathatatlan a munka”

Több probléma is hátráltatja a 4-es metró építési munkálatainak befejezését, az egyik fő gondot a metrószerelvények jelentik, amelyek nem kapták meg a megfelelő működési engedélyt és így “folytathatatlan a munka”. Amíg nincs szerelvény, addig a másik cég nem, vagy alig tud dolgozni – magyarázta Tarlós, aki szerint emiatt egy csomó kötbér is fenyegeti a várost.

A 4-es metró tervezett második szakaszával az a gond, hogy “a városnak egyetlen fillérje sincs rá, az unió pedig még csak tárgyalni sem hajlandó erről”. Úgy becsülte, hogy a metró első szakaszának befejezése “legkedvezőbb esetben 2013 végére” várható, de ha a szerelvények ügye nem oldódik meg, akkor akár 2015-ig is eltolódhat az átadás.

„Tarthatatlan állapotok a Moszkva téren”

Mi lesz a Moszkva térrel? Tarlós szerint “tarthatatlan állapotok” vannak a Moszkva téren, amely ezért teljes rekonstrukcióra szorul. Mint mondta, heteken belül megkezdődik a terveztetés, és reményei szerint a kivitelezés is megkezdődhet még ebben a ciklusban. A tér elnevezését illetően úgy fogalmazott, hogy “ambivalens”, mert a Rákosi időkben kapta a nevét a közterület, ugyanakkor viszont sokan már megszokták ezt az elnevezést, ráadásul az Oroszországgal fenntartott kapcsolatokra is tekintettel kell lenni.

Moszkva tér: Sem a név, sem a kinézet nem megfelelő?

Moszkva tér: Se a név, se a kinézet nem megfelelő?

Tarlós személyes javaslatát is elmondta: A Moszkva teret vissza kellene nevezni a “régi, klasszikus” Széll Kálmán térnek. A város “egy egészen más pontján” ugyanakkor meg kellene engedni, hogy emeljenek egy kis orosz ortodox kápolnát, amelynek a környékét elnevezhetnék Moszkva térnek – tette hozzá.

A dugódíjnak vannak „előfeltételei”

“Nem ördögtől való gondolat” Tarlós szerint a dugódíg bevezetése, hiszen külföldön már vannak pozitív és negatív tapasztalatok ezzel kapcsolatban, és “talán több a pozitív”. Budapesten ennek előfeltételei vannak – amelyek nélkül “inkorrekt volna bevezetni” -, ilyen az egységes parkolási rendszer, parkolók építése a város szélén, illetve a nagy csomópontokban, a 4-es metró befejezése, és az 1-villamos átvezetése a “jelenleg még Lágymányosinak nevezett hídon” – sorolta Tarlós. Legkorábban 2014 januárjában várható a dugódíj bevezetése, amely csak a közgyűlés többségi döntésével lehetséges.
 
“Emberséges, de karakteres megoldás”

A hajléktalanokkal, utcán élőkkel foglalkozó, Város Mindenkié Csoport egyik aktivistája az aluljárókból kitiltására utalva azt kérdezte: melyik törvény jogosítja fel Tarlóst arra, hogy a köztéren tartózkodó embereket “önhatalmúlag törvényen kívül helyezze, és onnan eltávolítsa”. Tarlós – aki először leszögezte, hogy minden tisztelete az érdekvédő csoport munkatársáé – erre úgy kérdezett vissza: “melyik törvény alapján lehet az aluljárókat életvitelszerűen lakásnak használni“. Szerinte a fővárosi lakók többségének az érdekét vették tekintetbe, amikor “emberséges, de karakteres megoldásként, decemberben visszaadták a budapestieknek” az aluljárókat. Hozzátette, az otthontalan embereknek kulturált lakhatási lehetőséget, sőt még munkalehetőséget is biztosítottak.

Ilyen volt a Ferenciek tere? De hová lettek ezek az emberek?

Ilyen volt a Ferenciek tere... De hová lettek ezek az emberek?

A SzeBu az utcán élőkkel kapcsolatos álláspontját ITT elolvashatjátok.

“Nehezen tolerálható”

Tarlós egyetértett azzal, hogy a pesti Kossuth Lajos utca és Rákóczi út üzletsora, ez a gyönyörű központi városrész “nehezen tolerálható” állapotban van. “Ezek bérbe adásának feltételein valóban változtatni kell” – ismerte el.

Egy lehetséges virtuális megoldási javaslatot megnézhettek ITT! Ez Fodor Gergő és Csordás Zoltán munkája, az Utcahossz.

A SzeBu szerint is tarthatatlan, hogy ezen a frekventált területen ilyen elhanyagolt állapotban legyenek az üzletportálok. Egységes szabályok megalkotása szükséges, egyfelől a bérbeadást illetően, másfelől az üzletportálok kinézetét illetően. 2008-as Nagykörúti falfirka-mentesítési kampányunk során Kirakatversenyt is szerveztünk a Dekorszövetséggel közösen, az elért eredményekről ITT olvashattok.