Népszabadság 27. október 2005

A Vigadó tér és a Várkert Bazár közötti gyaloghíd, valamint a dokkolóként emlegetett új vízi közlekedési eszköz ötlete kapta megosztva az első díjat a Szeretem Budapestet Mozgalom júliusban kiírt pályázatán.

A pályázóknak ki kellett találniuk Budapestet, hogy az jobb, izgalmasabb, XXI. századi várossá válhasson – fogalmazott Bojár Iván András művészettörténész, a mozgalom egyik alapítója. A jelentkezőktől elsősorban azt várták, hogy ötletüket valamiképpen a Dunához, illetve Budapest új jelképéhez kapcsolják. A zsűri több mint száz pályamű közül választhatott.

A gyaloghíd nyertes ötlete abban áll, hogy Pestet és Budát három, négy méter átmérőjű, óriás, színes cső kötné össze. A gyaloghíd persze minden pontján átlátható volna, hogy a járókelők gyönyörködhessenek a város panorámájában. A hídon éttermek, kávézók kaphatnának helyet, valamint hajóállomást is kiépítenének rajtuk – tartalmazza a 4D Építész Stúdió pályaműve, amelyet Kószó József vezető tervező jegyez.

A dokkoló olyan jelképévé válhatna Budapestnek, mint amilyen a sárga taxi New Yorkban vagy az emeletes busz Londonban – derül ki a másik első díjas pályaműből, amelyet az Archikon Kft. nyújtott be, Nagy Csaba vezető építész nevével fémjelezve. A piros lábakon álló, katamaránszerű kabinok menetrend szerint közlekedhetnének a Dunán. A pályázók a vízálláshoz igazodó, és a dokkolókhoz igazodó küllemű kikötőket is terveztek.
Az építészhallgatók kategóriájában a vándorkápolna-hajó ötlete győzött – Kápolnás Gergely elgondolása szerint a hajóroncsokból hegesztett kápolna olyan zarándokhely volna, amely maga is zarándokolna a hit jelenként – a városszínesítési ötletek közül pedig Orlai Balázs és Kukorelli Péter formatervezők ötlete, a bicikliút-sztráda elképzelése lett az első.
Utóbbi lényege, hogy az egész fővárost behálózó kerékpárutakat – az autóutakhoz hasonlóan – több kategóriába sorolnák.
A kerékpársztrádán – csakúgy, mint az autópályán – előre jelzett kijáratok épülhetnének, “H2O pihenőkkel”, szmogfigyelőinformációs rendszerrel, a közelben lévőbringaszervizekre figyelmeztető táblákkal. Olykor a gyalogosokkal közös szakaszon haladhatnának a bicikliutak, az egycsillagos kerékpárutakat pedig bringaösvénynek keresztelnék.

A zsűri által az első tízbe sorolt pályaművek között van olyan, amelyik autósétány kialakítását javasolja: a kocsikat a rakparton egy, a Duna energiájával hajtott futószalagra terelnék, amely a forgalom átlagos sebességével haladna, az autósok pedig közben sétálhatnának rajta.
Az első tíz között van a Budapest élménypark – vagyis a Citadellára vezető kábelvasút, a Margit-sziget elé épített mesterséges szigettel -, négy helyszínen a Duna medréhez feszített fóliabevonatú félgömb, a Közraktárakat a Nemzeti Színházzal összekötő drótkötélpálya, valamint a Margit híd középsőpillérjéhez álmodott kilátó, a “virtuális szem”.

A legjobb pályaműveket egy hónapon át láthatják az érdeklődők a Dorottya utcai fesztiválközpontban tegnap megnyílt kiállításon.

Óriási volt az érdeklődés, több mint hatvan pályamű érkezett a Fidesz által létrehozott Új Budapest Központ pályázatára, amelyen a főváros új építészeti jelének kitalálását várták a jelentkezőktől – tudtuk meg Cselovszki Zoltántól, a központ vezetőjétől.
A megkötések nélküli pályázatra érkezett műveket várhatóan a jövő héten mutatják be a nyilvánosság előtt.
A főként építészekből álló zsűri választja ki a nyertes pályázatot, amely – a párt elgondolása szerint – bekerülne a második nemzeti fejlesztési terv Budapesttel foglalkozó részébe. A pályázat anyagi kereteit – csaknem nyolcmillió forintot – a Polgári Magyarországért Alapítvány biztosítja. A terveket kiállításon mutatják be.