A falfirka-szennyezettség jelenlegi helyzete

– Budapest belső kerületeinek főútvonalain a tag-fertőzöttség helyenként eléri a 100%-ot;
– Budapest a firkálók Kánaánja;
– A firkálók kiszűrése nem jelent meg hangsúlyos elvárásként a Közterület-felügyelettel vagy a Rendőrséggel szemben;
– Az ingatlantulajdonok passzívak, nem tesznek bejelentést, nem tisztítják a homlokzatot, a firkák évekig, évtizedekig láthatóak;
– Az alacsony kockázat és a hosszú idejű láthatóság ösztönzően hat a szubkultúrára, ez tovább rontja a helyzetet.

A falfirka mentesítési program 3 pillére

1. pillér: Erőteljes kommunikáció – A felszámolás segítése

– Kerületek, önkormányzatok, felelős egyéb szervezetek
– Lakosság, társasházak, cégek
– Falfirkálók / graffitizők
– Szponzorok
– Egységes arculat, többszintű kommunikáció
– Média-megjelenés, plakátok, társasházi felhívások
– Prezentációk, szóróanyagok

2. pillér: A belváros közterületeinek fokozott védelme, a falfirkálók elleni hatékonyabb fellépés
– Rendőrség
– Közterület-felügyelet, Közterület-fenntartó
– City-Guardian
– Kerületi Polgárőrségek

3. pillér: Az újból felkerült falfirkák mihamarabbi és következetes eltávolítása

– Falfirka letakarító gyorsszolgálat
– Társasházak, üzletek pályázati támogatása, szakcégek piaci alapon történő bevonása
– „Betört ablak elv” megakadályozása

Falfirka letakarító gyorsszolgálat

– Mennyibe kerülne a gyorsszolgálat beindítása?
– A piacon működő cégek megbízásakor nincs ”beindítási” költség
– Pályázat kiírása → társasházak csatlakozása
– Havi átalánydíj: max. 5.000 Ft
– Fővárosi támogatás a belépőknek (Társasház Felújítási Alap)
– Szakcégek és társasházak között magánjogi szerződés
– Együttműködés a City Guardian, a Közterület-felügyelet, a Rendőrség és a Polgárőrségek között

Ki és hogyan finanszírozza a falfirka mentesítési rendszert a beindulás után?

– Javaslat: A kerületek, a Főváros és az ingatlantulajdonosok közösen
– A beindításhoz a kerületek biztosítsanak anyagi támogatást, emellett a Főváros pályázati támogatást nyújt a társasházaknak
– A gyorsszolgálat pedig piaci alapon, önfenntartó módon működjön

A Főváros kezdeményező és koordináló szerepe, feladata, kapcsolódó költségei a falfirka mentesítés során

– Összehozza az szereplőket, szponzorokat talál, cégekkel, kerületekkel tárgyal
– Egységes arculatot és kommunikációt alakít ki a kampányhoz és viseli a kommunikációs költségeket
– Rendeletmódosítással segíti a kampányt
– A Társasház Felújítási Alap forrásain belül 50 millió Ft-ot elkülönít a gyorsszolgálat beindításához szükséges pályázati támogatáshoz

A Kerületek információs és koordinációs szerepe a falfirka mentesítés során

– Informálják a kerületi ingatlantulajdonosokat a gyorsszolgálatról és a pályázati lehetőségekről
– Egyeztetnek a szakcégekkel, „kerületi csomagok” kialakítása érdekében
– Elkülönítenek 2 millió Ft-ot a gyorsszolgálat beindításához és a pályázati támogatásokhoz
– Rendeletmódosítással, egységesítéssel segítik a kampányt

BRFK, City Guardian, Közterület-felügyelet, Szeretem Budapestet Mozgalom: A hatóságok és civil szervezetek feladatai a falfirka mentesítés során

– Hatékonyabb fellépés + tettenérés (BRFK, Közterület-felügyelet, City Guardian, Polgárőrségek)
– Zöldszám ismertté tétele a lakosság felé (BRFK, Közterület-felügyelet)
– Feljelentések, folyamatos információszolgáltatás, sajtóanyagok (Szeretem Budapestet Mozgalom)