Szeretnénk a Szeretem Budapestet Mozgalomban (SzeBu) fölhalmozódott ismeretet, tudást, tapasztalatot Önnek, Önöknek átadni, hogy a SzeBu mögött sorakozó szakmai és civil közösségek elgondolásai beépülhessenek a most nem pontosan ismert szellemi kör(ök?) által formálódó budapesti dunai fejlesztési koncepcióba. Ehhez pedig néhány mondatban képet adunk a SzeBu eddigi Dunával kapcsolatos tevékenységéről.

Szeretem Budapestet rovat – Octogon, 88. lapszám[/caption]

A SzeBu 2004-ben jött létre, különféle politikai ízlésvilágú civilek kezdeményezésére azzal a céllal, hogy szeretetünk közös tárgya, Budapest érdekében konkrét lépéseket tegyünk, illetve a város jövőjén gondolkozzunk.

1.) Ezzel a céllal rendeztük meg mi az első Dunával kapcsolatos konferenciát, A Dunánál címmel 2004. december 16-án, amelynek alkalmából elsőként ültettük le közös asztalhoz az önkormányzati szféra, a gazdasági élet, a várostervezői szakma, a különféle civilek és a turizmus képviselőit, hogy együttes gondolkodást indítsunk el a folyó jövőjével kapcsolatban. (lásd. OCTOGON 2004/6. − 2005/1. 54-63. o.)

2.) Szervezetünk vezetője, Bojár Iván András lett 2005-ben a Budapest2010 EKF program projektigazgatója, s a vezetésével elkészült átfogó koncepció is az édesvízre, mint Budapest első számú városi karakterisztikumára, valamint a Dunára, mint fejlesztési és eseményhelyszínre fókuszált. (lásd: Budapest a tiéd is, a Bp2010 EKF koncepciója, valamint OCTOGON 2005/4. 15. 2.o.)

3.) Ugyanebben az évben a SzeBu Szeresd Budapestet! címmel építészeknek és laikusoknak szóló pályázatot hirdetetett, amelyre több, mint ötszáz pályamű érkezett. A pályázat tématerülete a budapesti Duna-szakasz két oldala volt az Árpád híd és a Lágymányosi híd között. Temérdek izgalmas, megfontolandó, a városi életet funkcionálisabbá, színesebbé, Budapest egyediségét határozottabbá tevő elképzelés születetett, amelyek azóta is a politika érdektelenségétől övezve pihennek a fiók mélyén. Hangsúlyozzuk, ezen anyagok jelentős része az építész és urbanista társadalom szereplőitől érkezett! (lásd: OCTOGON 2005/6. 41-81. o.)

4.) Annak érdekében, hogy mélyebben, a hazai átlagnál sokkal szélesebb összefüggésben ismerjük meg a vízpartfejlesztések típusproblémáit, helyi specifikumait, valamint, hogy képet nyerjünk arról, mik a meghatározó közös jellemzői az európai folyami vízpartfejlesztési programoknak: közel három évvel ezelőtt az OCTOGON architecture&design oldalain egy esettanulmány sorozatot indítottunk (lásd: Víztükör: Varsó OCTOGON 2008/4., Bécs 2008/5–6., Berlin 2009/1., Dublin 2009/2., Stockholm 2009/3., London 2009/4., Lisszabon 2009/5., Velence 2009/6., Belgrád 2009/7., Gdansk 2009/8., Koppenhága, 2009/9., Maribor 2009/10., Hamburg 2010/1., Isztambul 2010/2., Maribor 2.0 2010/3., Edinburgh 2010/4., Oslo 2010/5., Olaszország 2010/6., Málta 2010/7. Dundee 2010/8-9., Liverpool 2010/10., Malmö 2011/1., A dunai közlekedés lehetõségei Budapesten 2011/2-3., Lyon 2011/4.)

5.) Később ebből a sorozatból nőtt ki a vizpartifejlesztesek.blog.hu, amely a létező európai kutatóintézetek és konferenciasorozatok tematikus működései mellett ma – korántsem csak hazai szinten – a legjelentősebb adatgyűjtő hely a témában.

Anyagaink megjelentek a Budapest Holnap, Holnapután című kötetben, kiállításon mutattuk be a FUGA-ban, Szegeden a Megyeházán, Siófokon a Kenyérgyárban.

6.) A SzeBu-val kezdettől szoros együttműködésben lévő OCTOGON szervezésében megvalósuló Építészet Hónapja2009 fesztivál témája a Víz – Élet – Építészet volt, amelynek során 27 településen, 90 helyszínen, több, mint 200 esemény zajlott, s ezek jelentős hányada a Duna fejlesztési lehetőségeit járta körül. (lásd OCTOGON – Építészet Hónapja2009 különszám 1- 128. o.)

7.) A SzeBu vezetőjének két éven át a RadioCafé megszűnéséig, Építő Kritika címmel heti rendszerességgel felhangzó műsorában tíz-tizenkét adáson keresztül a budapesti Duna fejlesztésének ügye volt a téma, amelyben tucatnyi szakértő, építész, városfejlesztő, de civilek sokasága is megszólalt, véleményt nyilvánított, ötleteket adott.

8.) Idén év elejére készült el a SzeBu ZÖLD BUDAPEST című városfejlesztési koncepciója. Ez a programanyag az első olyan koncepció, amely egyetlen vezérgondolat mentén, világos prioritási elvek (Duna – fenntarthatóság – szuprastrukturális módszertan) szerint, ugyanakkor a lakosság, a civilek, a kerékpárosok, a kisgyerekesek, a kutyások stb., valamint a turisták, ezen keresztül pedig maga a Budapest, mint márka érdekeit és szempontjait figyelembe véve jött létre. A ZÖLD BUDAPEST koncepció a varosban.blog révén ismertté vált az interneten. Ezt a blogot tudatos városhasználók, lokálpatrioták látogatják, kommentelik, és osztják meg egymás között a közösségi oldalakon. Ezt a témát több, mint 200 komment, és közel 13 000 tetszést kinyilvánító lájkolás kísérte. Másfél hónappal később ugyanitt a Zöld Bringahíd tervünket 204 komment, és több, mint 16 100 lájk kísérte! (Összehasonlításul: ugyanezen a fórumon, a városi kérdések iránt érzékeny közönségnek a Móricz Zsigmond krt. felújítási elképzelése 1119, a Kiskörúté 739, a Margit hídé 124, a Ferenciek tere megújításáról szóló bejegyzés 136, a nagy sikernek számító Március 15. tér 926, a BTSZK által bejelentett drótkötélpálya 184 lájkot hozott. A még a várospolitika homlokterében lévő, és erős ellenérzéseket kiváltó buszsáv ügy is csak 279 kommentet kapott.) Koncepciónkat több, mint 250 000 internethasználó ismerte meg.

Hét éve foglalkozunk a budapesti Dunapart kérdéskörével. Mint látható, konferencia, kiállítás, stratégiai program, kutatás, fesztivál, kreativitást ösztönző pályázat, publikációk sokasága, sok ezer oldalnyi szakanyag szerepel az eddigi tevékenységünk repertoárjában. Örülnénk, ha bárki lehetőséget biztosítana, hogy ezekkel az anyagokkal, a nagymértékben a civil szférától érkező, erős társadalmi támogatottsággal bíró elképzelésekkel hozzájárulhassunk Budapest sikeresebbé válásához. Szeretjük Budapestet, mégsem vágyunk rá, hogy Budapest is szeressen bennünket. Megelégszünk, ha végtelen önösséggel csak magát szeretné, és lehajolna a földre az orra előtt heverő anyagokért, melyeket ellenszolgáltatás nélkül, örömmel és haladéktalanul rendelkezésére bocsátunk.

Üdvözlettel és Tisztelettel:

Szeretem Budapestet Mozgalom