Demszky-kampány

Index, SZ.I.M, TI, 2006. április 1., szombat 11:43

Ha valaki részt vett a Demszky-féle budapesti SZDSZ-kampány egyik legfőbb eseményén, a Károly körúti liberális sátorban tartott városfejlesztési fórumon, akkor az a benyomása keletkezhetett, hogy a fővárosban majdnem mindent egy holland tervező fog építeni a közeljövőben. Szó esett a fórumon arról is, hogy a fővárosban újjéledhet a személyi hajózás, vagyis új közlekedési eszközök jelenhetnek meg a Dunán. Igaz, erről nem a főpolgármester beszélt, hanem egy építész.

Miközben Hajós András dolga az volt a fórumon, hogy megzavarja a szakmai beszédeket és beszélgetéseket, és állandóan negatív tereket javasoljon a Duna közepére, több várostervező és városfejlesztéssel foglalkozó üzletember ismertette legújabb terveit. (Azért Hajósról megtudtuk, hogy mindig szovjet katona akart lenni a második világháborúban, meg azt is, hogy 17 évesen nem csókolt meg Csepelen egy lányt.)

Az építészek és a vállalkozók által ismertetett tervek egyébként az SZDSZ kampányába jól illeszkednek, minthogy Demszky Gábor ezzel is bizonyítani akarta a rendezvényen, hogy fejlődik a város. A főpolgármester újszerű előadásnak titulálta, hogy az előadók egy nagy Budapest térképen magyaráztak, miközben a kivetítőkön az interneten is megtalálható filmeket.

Elég már a négyes és az ötös metróból!

Demszky is unja már a négyes és az ötös metrót, ezek közül szerinte a négyes egyébként már épül, most ezért inkább azokat a projekteket magyarázta hallgatóságának péntek este, amelyek ezekre az alap-infrastrukturális fejlesztésekre épülnek rá.

Ezek közé tartozik a Közraktárak átépítése, a Corvin-Szigony projekt , az Óbudai Gázgyár rekonstrukciója és rehabilitációja, valamint a dél-budai, illetve dél-pesti Infopark, továbbá a Lágymányosi-öbölben kialakítandó szórakoztatóközpont, illetve a Budapest Szíve tervpályázat a belváros átalakítására. Ugyancsak a hét kiemelt projekt közé sorolandó a legújabb terv az úgynevezett Duna City koncepciója. Minthogy az első hatról az Indexen szinte hetente beszámolunk, most megkíméljük az olvasókat a részletes ismertetéstől, az utolsó, a hetedik projekt viszont újdonságnak számít, amelyet Demszky eddig csak Cannes-ban jelentett be, az ottani nemzetközi ingatlanvásáron és -kiállításon.

Mi is az a Duna City?

Ezt a hetedik projektet, a Duna City koncepcióját Z. Halmágyi Judit ismertette. Az építész arról beszélt, hogy a Soroksári-Dunaág mentén új városrészt alakítanának ki. Ez az új városrész egy pörölycápához hasonló alakú lenne, a Kvassay hídtól délre nyúlna le a Duna vonalát követve. A város központjához közelebbi részeken, a pörölycápa agyában nagyobb kereskedelmi és irodaépületek valósulnának meg, továbbá luxuslakásokat húznának fel. Délebbre viszont levegősebb, zöldebb, átriumos beépítésű lakóházakat építenének, ahol a természethez közelibb élményt kapnának az ott élők.

Ehhez a gondolathoz csatlakozott Demszky is, aki szerint a magas minőségű építészeti megvalósítást garantálja a tervező személye. Erick van Egeraatról van szó, akinek a Városligettel szemben, a Dózsa György úton elkészült alkotását, az ING új székházát tartja a főpolgármester a legjobban sikerült új budapesti épületnek az utóbbi időben.

Demszky szerint van Egeraat sajátos dekonstruktivista humorral közelíti meg a problémákat, és erre nagy szükség van a fővárosban. Érdekesség – bár megígértük, hogy a korábbról már jól ismert projekteket nem ismertetjük -, hogy van Egeraat máshol is népszerű: a Corvin-Szigony projekt ismertetésekor felvillant egy vázlat, amelyet szintén a holland építész nevéhez főződik. Ez azt jelenti, hogy Dél-Pesten és a Józsefvárosban is a holland építésztől várják az ingatlanfejlesztők, hogy némi mozgást vigyen a főváros enyhén szólva is szürke építészeti környezetébe.

Újjáéled a személyi hajózás?

Ami a Duna City koncepcióját illeti, kiderült, hogy 2500 lakás épülne itt, továbbá hogy 18 ezer ember lakna majd errefelé a jövőben. S hogy min közelkednek majd? Hát az 5-ös metrón, vagyis a csepeli, a ráckevei és a szentendrei HÉV összekapcsolásából létrejövő gyorsvasútn, továbbá a Galvani hídon. Illetve az állítólag hamarosan újjáéled Budapesten a személyi közlekedés régi-új formája, vagyis lesz ismét hajóközlekedés a fővárosban. Erről egyébként nem Demszky, hanem Z. Halmágyi Judit beszélt, de a főpolgármester nem cáfolta a kijelentést. Az építész szerint így hajkóállomás létesül majd ebben a dél-pesti régióban is.

A Demszky-kampánynak csupán ezek a nehéz elemei: a négyes metróra másfél évtizede várnak a budapestiek, az ötös metró pedig igencsak távolinak tűnik. A hajóforgalom tömegközlekedésbe való beiktatását pedig legutóbb a kilencvenes évek közepén zajló kampányban ígérte Szabó János, a Független Kisgazdapárt sikertelen főpolgármester-jelöltje, akiből később – jobb híján? – honvédelmi miniszter lett. Kérdés, hogy mi lesz hamarosan Z. Halmágyi Juditból?

Kampányról lévén szó, nem meglepő, hogy a kételyekről egy hang sem esett. Miért nem készült el még mindig a lágymányosi Infoparkban a Horn-kormány idején elkezdett sárkányos sportcsarnok? Miért nem megy át Budára az 1-es villamos a Lágymányosi hídon, pedig már egy évtizede ott a helye a híd közepén? Ha a gázgyár környéke fontos északi kapuja lesz Budapestnek, és a közelben keresztezi egymást a MÁV 2-es vasútvonala és a leendő 5-ös metró, az esztergomi vonatokról miért kell majd átszállni a metróra, miért nem a szerelvények maguk kanyarodnak majd dél felé?

Azt viszont megkérdezte Demszky a közönségtől, hogy a rendezvény helyszíne, a bazársor helyére telepített park tetszik-e. Az első sorban ülő hölgyek felpattanva kiabálták, hogy igen. Erre megtudhatták, hogy épületet húznak majd a park helyére, bár olyat, amelynek áttört földszintjén át lehet majd sétálni a megmaradt zöldbe.

Miért szeretik a liberálisok Budapestet?

A liberális sátor következő rendezvényébe (Hajós kérdezett SZDSZ-eseket és a holdudvar tagjait, hogy miért szeretik a fővárost) szegény Tompa Imrének kellett volna átvezetnie a múló időt. Ekkor megmutatkozott a szabadelvűek legendás szervezőkészsége és fegyelme. A világ minden bizonnyal legjobb koreai-magyar borszakírója egyre sírósabb hangon próbálta lekötni a látványosan trécselő szavazóbázist, olyanokat mondva, hogy a bor a legpolgáribb drog, és az SZDSZ az egyetlen valóban polgári párt. Tompa már vagy tíz perce magyarázott egy közelebbről meg nem jelölt traminiről, de bájos segítői még csak Jancsó Miki Bácsinak bírtak tölteni.

Tompa végül föladta, Bárdos-Deák Ági, aki ma is ugyanolyan jó nő, mint 25 éve, szomorúan árválkodott egy sarokban, Magony Szilvia, a 2000-es Miss Balaton John Emesével, Lágymányos-Gellérthegy 2006-os liberális képviselojelöltjével beszélgetett, Andy Vajna mosolygott. Az Index távozó munkatársai az üvegen keresztül még láthatták, ahogy Hajós ismét elmeséli gyalogos csepeli csajozását, John Emese pedig azt magyarázza, hogy a reggeli ködöt és a Vár mögött lenyugvó napot szereti. Valamelyik SZDSZ-es potentát szolgálati Audija a zebrán parkolt, a sofőr tévét nézett az lcd-monitoron, de a rendszámban a JKP biztos nem a Jugoszláv Kommunista Pártra utalt.