Egy gyalogoshíd terve nyerte a Szeretem Budapestet Mozgalom és a Budapesti Építész Kamara pályázatát. A győztes pályamunkákat szerdán mutatták be a közönségnek. A három, sodronyszerűen egymásba fonódó csövet mintázó gyalogos- és kerékpáros hidat a 4D Építész Stúdió négy fiatal építésze tervezte.

A Vigadó teret és a Várkert Bazárt összekötő, futurisztikus híd tervének mottója: „Álmodj nagyot, (kis)ember!” A hídszerkezetet lényegében három, négy méter átmérőjű cső alkotja. Ebből egy a gyalogosok számára az alsó rakpartokat kötné össze, a felső rakpartokat összekötő csövek egyikét gyalogosok, a másikat kerékpárosok használhatnák.

A pályázat nemcsak építészeknek és építészhallgatóknak szólt, hanem a városlakóknak is. Célja kettős volt: egyrészt Budapest jelének megtervezése, másrészt a Duna bevonása a városi életbe. A felhívásra közel 100 pályamunka érkezett. Fürjes Balázs, a Szeretem Budapestet egyik alapítója, és a zsűri elnöke a pályamunkákból készült kiállítás megnyitóján elmondta: Budapest nemcsak a régió többi fővárosához képest van lemaradóban, de az elvesztett kulturális főváros pályázat azt mutatja, hogy már a hazai városok közt is.

Mivel tökéletesen civil pályázatról van szó, egyáltalán nem biztos, hogy a tervek meg is valósulnak. Holott némelyik kifejezetten gyakorlatias; mint például a szintén első díjas, az alkotók által dokkolónak nevezett vízibusz, amely tömegközlekedési célokat szolgálhatna. Az építész és iparművész alkotók munkájukat a londoni taxihoz, a New York-i Yellow Cabhez, illetve a múltból a velencei gondolákhoz hasonlították, mivel ezek is az adott város szimbólumaivá váltak.

– A dunai vízi közlekedés előtérbe helyezésével új szemléletű közlekedés- és városfejlesztési koncepciót javasoltunk, melynek fő elemei az integrált tömegközlekedési hálózat, a belső városrészek tehermentesítése új forgalomelosztó központok segítségével, modern Duna-menti városrészek létesítése, a történeti elemek revitalizációjával – mutatták be munkájukat a pályázók.

A Finta és társai építész stúdió öt munkatársa a „Budapest Szemével” pályázott, s nyert második díjat, amely egy turisztikai és információs központ a Margit hídhoz kapcsolódóan. A Margit híd töréspontja kihasználatlan „kilátóhely”, innen ugyanis rá lehet látni Budapest legszebb részeire. A terv tartalmaz egy kilátót, információs központot és kávézót. Hasonló terv a végül elbukott Budapest 2010 projekt pályázati koncepciójában is szerepelt.

Az egyik – harmadik díjjal jutalmazott – pályázó a Margit-szigettol a Gellért hegyig átfogalmazta a várost. A Margit híd és a Lánchíd között átépítenék a rakpartokat, ahol vízi fesztiválokat lehetne tartani (a vízfesztivál ugyancsak szerepelt a 2010-es koncepcióban). Ebben a pályázatban is szerepel gyalogoshíd, ám az elso díjjal jutalmazottnál sokkal „konzervatívabb”.

A pályamű értékelése során Bojár Iván András, a Szeretem Budapestet Mozgalom alapítója és vezetője elmondta: a pályamű melletti fontos érv, hogy nagy távlatokban gondolkodik a városról. A munka leglátványosabb eleme kétségkívül a kötélvasút, amely a Duna két partját köti össze a Gellérthegynél.

Merész ötlet az ugyancsak harmadikként díjazott autóssétány ötlete. Ennek lényege, hogy a rakparton nem az autók mozognának, hanem az út. – Egy hibrid funkciójú teret hoznánk létre, ahol az autók helyett az utat mozgatjuk, a Duna energiáját felhasználva – így adva füst- és zajmentes partot a gyalogosoknak és kiszámítható útidőt az autósoknak. Ez idő közben elektromágneses térben összekötjük az autók kabinjait, hogy létrejöhessen egy ad-hoc közösség – áll az autóssétány pályázati leírásában.

Az építészhallgatókat a zsűri külön díjazta, pontosabban csak egyet, a többiek pályázata ugyanis nem volt kiemelkedő. Kápolnás Gergely kápolnát tervezett, méghozzá úszót. Az úszó kápolnát hajóroncsokból hegesztenék össze, alkotója zarándokló zarándokhelynek szánja. Ünnepeken vagy hitéleti rendezvényeken a hajótemplom úsztatható lenne a Dunán, Budapest jelképe tehát nemcsak a fővárosban lenne látható.

A laikusok „versenyében” a bringasztráda ötlete győzött, amely a kerékpárutak festésével hangsúlyosabbá tenné a biciklis közlekedés előnyeit.