Korábbi sajtóinformációk szerint a Fővárosi Önkormányzat vizsgálja a CET beruházással kapcsolatos szerződéseket, a projekt megvalósulásához szükséges lépéseket. Szerintük ugyanis a kivitelezővel kötött szerződés hátrányos a városra nézve: a nyertes cég helyett a fővárosnak kell helytállnia a hitelekért, ha a cég nem tudna fizetni. A vizsgálat kiterjed arra is, hogy történt-e olyan mulasztás, amely megalapozza a polgári, illetve büntetőjogi eljárás kezdeményezésének lehetőségét. Eközben pénteken a fejlesztő cég, a Porto Investment Hungary Kft. sajtótájékoztatót tartott és nem értik a Főváros hozzáállását. Erre válaszul a Főváros külön tájékoztatót tartott. De mikor lesz ebből CET?
A főváros vezetésének nem tetszik, hogy az építkezés csúszik (2010 augusztusában kellett volna átadni), a fejlesztő viszont nem érti, miért bírálja az önkormányzat a szerződéseit és az épület minőségét. Amennyiben nem lesz előrelépés, akár szeptemberig is csúszhat az átadás.
De milyen is lesz majd a CET?
Nézzük külön-külön az álláspontokat.
Fejlesztő – Porto Investment Hungary Kft.
A fejlesztők szerint az eddig felhozott állítások vagy nem helytállóak, vagy semmilyen konkrétumot nem tartalmaznak, így a nyilvánosság előtt zajló vita kifejezetten káros a CET sikerére nézve. Álláspontjuk szerint ezzel a főváros egy olyan projektnek tesz keresztbe, aminek legnagyobb haszonélvezője maga Budapest, hiszen a CET tulajdonosa nem más, mint a Fővárosi Önkormányzat.
Márton Imre, a Porto Investment Hungary fejlesztőcég egyik tulajdonosa szerint a projekt esetében nem kerül sor vagyonátruházásra, a magántőkéből megvalósuló beruházásnak köszönhetően a Főváros közpénz befektetése nélkül ér el mintegy nyolc és félmilliárd forint értékű vagyongyarapodást – nem is beszélve a turisztikai, kulturális és városarculati hozzáadott értékekről.
A bérleti szerződések jóváhagyásával kapcsolatban az önkormányzat kizárólagos jogokat gyakorol, az első nyolc évben pedig minden kockázatot a fejlesztő visel, aki ebben az időszakban csak a fővároshoz befolyó bevétel arányában kap szolgáltatási díjat.
A projekt finanszírozhatóságát egy az önkormányzat, a Porto és az MKB Bank között létrejött szerződés biztosítja, amely kezességvállalást tartalmaz az önkormányzat részéről, amelyet már a 2006-ban indított közbeszerzési eljárás pályázati kiírása is tartalmazott.
A Porto Investment ügyvezetője azt mondta, hogy őket semmiféle vizsgálatról nem értesítették, a cég tulajdonosa, John Benfold pedig azt mondta, az ellenük irányuló támadások pletykákon és félreértéseken alapulnak, és ez kárt okoz a projektnek.
Az átadás csúszását több vis maior helyzet okozta, például az időjárás. Tavaly nyáron az árvíz elöntötte az acélszerkezeteket gyártó miskolci csarnokot, további csúszást okozott, hogy egy egyesület megtámadta a benyújtott engedélykérelmüket. Kanász István, a WHB Építő Kft. főépítés-vezetője nyilatkozata alapján az épület már 97 százalékos készültségű, a műszaki átadás-átvétel decemberben megkezdődött. Márton szerint az eddig elvégzett munka az építési és minőségellenőrző szervek követelményeinek megfelelt, rendelkezik a szükséges bizonyítványokkal, mind műszaki, mind eljárási szempontokat figyelembe véve. Az alkalmazott technológiai megoldások mindegyike megfelel a vonatkozó szabványoknak, és a magyar építőipar világszínvonalú szakértelmét bizonyítja.
A következő lépés a közműszerződések megkötése lenne, ebben az ügyben csak a Fővárosi Önkormányzat, mint tulajdonos léphet. Amennyiben ez megtörténik, megkezdődhet az épület biztonságos beüzemelésének folyamata és használatbavételének hatósági eljárása. Az ügyvezető szerint a fővárostól ígéretet kaptak arra, hogy hétfőn aláírják a közműcégekkel a szerződéseket (erről egyelőre nincs hír).
Ha ez sikerül, akár egy hónapon belül megtörténhet a műszaki átadás-átvétel, ezután még kb. 2-3 hónap szükséges a bérlők számár a „berendezkedéshez (a CET helyiségeinek bérbeadását a Cushman & Wakefield végzi, a rendelkezésre álló terület hatvan százaléka már elkelt).
Hogy néz ki most a CET?
És most nézzük a főváros szempontjából a történteket.
Tulajdonos – Fővárosi Önkormányzat
Az új városvezetés most vizsgálja a szerződéseket és azt is felmérik, hogy történt-e olyan mulasztás, amely polgári vagy büntetőjogi eljárás kezdeményezésének lehetőségét vonja maga után. A szerződés szerint a fővárosi önkormányzat kezességet vállalt a projektre felvett hitelért (a Porto Investments legnagyobb részben hitelből finanszírozza az építkezést), viszont a területre, mivel az a főváros tulajdonában van és marad, nem lehet jelzálogot bejegyeztetni – a bank biztosítéka így az lett, hogy a főváros vállalta, hogy a szolgáltatási szerződés bármilyen okból való felmondása esetén is kifizeti a hitelt a banknak.
Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes szerint a CET átadásának csúszása erkölcsi és anyagi értelemben is súlyos károkat okoz Budapestnek. Szerinte az előző városvezetés a főváros számára összességben rendkívül előnytelen, rendkívül kedvezőtlen szerződést kötött (a PPP-konstrukció a CET beruházásban egyenlőtlen helyzetet eredményezett: az előnyök szinte kizárólag a fejlesztőnél jelentkeznek), ráadásul az épület még most sincs olyan állapotban az épület, hogy kiadhassák a szükséges engedélyeket, vitatják a 95 %-os készültségi szintet is.
Emellett a kivitelezés nem volt összhangban a tervekkel, illetve a majdani bérlőkkel való megállapodás sem áll azon a szinten, ami elfogadható lenne a tulajdonos, azaz a Főváros részéről.
Arra a kérdésre, hogy hétfőn valóban aláírják-e a közműszerződéseket, a főpolgármester-helyettes korábban azt válaszolta: a főváros most úgy döntött, hogy megpróbálja felgyorsítani az eseményeket, és “a lépéseket megteszi hétfőn” (erre vonatkozó információ nem volt ma a Budapest Portálon).
Összességében az a legfontosabb, hogy a felek tárgyalásos úton és mihamarabb rendezzék nézeteltéréseiket, hiszen itt nem akármilyen építményről van szó. A régi és új egyesüléséből kialakuló komplexum nemcsak üzleteket, kis butikokat, bárokat, művészeti galériákat, éttermeket, konferenciatermet foglal majd magában, hanem magát a kulturális megújulást, amely ráfér Budapestre.
(A fenti bejegyzést és a képeket az interneten található hírportálok információ alapján állítottuk össze.)