A Rákóczi út  és Kossuth Lajos utca tengely átalakításával kapcsolatban a következő válaszlevelet kapta a SzeBu a BKK-tól:

Tisztelt Levélíró!

Engedje meg, hogy a Tarlós István főpolgármester úr részére érkezett megkeresésére illetékességből az alábbi választ adjuk.

Levelüket olvasva örömünket fejezzük ki, hogy a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út tengely előzetes látványtervein szereplő koncepció alapvetően elnyerte a Szeretem Budapestet Mozgalom tetszését. Már régóta létező igény megtalálni a megoldást a Kossuth – Rákóczi tengely elnéptelenedésére, illetve az útvonal újjáéledését ellehetetlenítő hatalmas átmenő forgalom és az általa okozott összes káros következmény problémájára.

Rakoczi_latvanyterv

A Rákóczi út és Kossuth Lajos utca jelenleg Budapest egyik legforgalmasabb útvonala (Budáról az Astoria irányában csúcsidőszakban több mint 2000 jármű halad itt át óránként), mely a Budapestet keresztülszelő Kelet-Nyugati tranzit útvonal is egyben. A jelentős környezetszennyezéssel járó, autópályaszerű forgalom teljesen kettévágja a belvárost. Parkolási és rakodási lehetőség hiányában az útvonal mentén elhelyezkedő irodák, kereskedelmi és vendéglátó létesítmények ellehetetlenültek, üresen tátongó bérlemények egész sora jellemzi az egész útvonalat. A főbb csomópontok egyikében sem lehet a felszínen átkelni az utca egyik feléről a másikra, így a gyalogosok az aluljáróba, ezáltal lépcsőzésre kényszerülnek, az akadálymentesítés sehol sincs megoldva. A kerékpározás számára nincs kijelölt kerékpáros útvonal, a tömött, szűk és kipufogógázzal erősen szennyezett forgalmi sávokban, valamint a buszsávban a kerékpározás életveszélyes. Halaszthatatlan tehát a Kossuth Lajos utca és Rákóczi út komplex közlekedésszakmai és városépítészeti újragondolása.

Az új koncepció alapja a hatalmas tranzit forgalom visszaszorítása, valamint a közösségi közlekedés feltételeinek javítása és szerepének erősítése. Ennek érdekében a jelenleg szélső sávban elhelyezkedő buszsávok középre kerülnének. Alapvető elvárás azonban a közúti célforgalom javítása is, lehetőség szerint balra nagyíves kanyarodási kapcsolatok megteremtésével, parkoló- és rakodóhelyek kialakításával. Fontos szempont továbbá a gyalogos és kerékpáros közlekedés elősegítése, akadálymentes kapcsolatok kialakítása, valamint a gyalogos- és zöldfelületek növelése, lehetőség szerint új fasorok telepítésével. Ezt véleményünk szerint a jelenlegi két forgalmi sávról egy forgalmi sávra való csökkentéssel, a buszsávok középre helyezésével, valamint irányhelyes kerékpársávokkal és kiszélesített gyalogos felületekkel lehet elérni.

Társaságunk elhivatott az útvonal mielőbbi rekonstrukciója és középen vezetett buszsávok mielőbbi továbbvezetése iránt, valamint a jelenleg autópályaként működő Kossuth – Rákóczi tengely forgalomcsillapításában. Ezért jelenleg folyamatban van egy átfogó, a közeljövőben várható és a tengelyre kiható közlekedésfejlesztési beruházásait is figyelembe vevő, mikro- és makroszintű modellezést is tartalmazó hatástanulmány készítése. Reményeink szerint még a 2013. évben elkészülhetnek a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út faltól-falig történő teljes átalakításának, valamint a középre helyezett buszsávok engedélyezési tervei.

Mindezek által a fő célkitűzés, hogy Budapest egyik legforgalmasabb sugárútja ismét élettel teljen meg, hosszú távon pedig megteremteni a lehetőséget a Rákóczi úti villamos visszaállítására is.

Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását, állunk a jövőben is rendelkezésére.

Budapest, 2013. március 4.

Koordinációs és Ügyfélszolgálati Főosztály

Ügyfélszolgálati csoportvezető