2005. október 26., szerda 16:51
Földes András
Vidám víziközlekedést, gyaloghidak erdejét, futurisztikus autósétányt és jeges hangulatú kápolnát akarnak a budapestiek, vagy ha ők nem, a zsűri. Az új rendszerű vízi tömegközlekedés terve és a Duna felett átkígyózó, színes csőhidak nyerték a Szeresd Budapestet! építészeti ötletpályázat első díját. Az Index olvasóinak kedvence, így a közönségdíj nyertese szintén a sok vidám katamarán lett.
Csendes zene szól, Ön egy kishajó hatalmas ablakain át nézi az elsuhanó Margit hidat, visszainteget a mosolygó külföldieknek, akik a Dunán nyüzsgő színes katamaránokat nézik, és különös szentjánosbogár-rajzásra asszociálnak.
Olvasóink ezt a képet vizionálhatták, amikor a Szeresd Budapestet! pályázat közönségdíjára a dunai kishajó-közlekedés tervét szavazták meg. A pályázat a főváros jelképévé is emelhető, a Dunához kapcsolódó koncepciókat várt. Önök, mint kiderült, két lábbal állnak a földön, – ami egyébként bizalommal tölt el bennünket – és így ahelyett, hogy hidraulikusan emelkedő szigetekért vagy óriási üvegbuborékokért lelkesedtek volna, a megvalósíthatóságot és a racionalitást is szem előtt tartották.
Jó érzékkel választották ki az általunk Édes vízi élet néven bemutatott koncepciót, amely úgy vonná be a Dunát az olcsó és környezetbarát tömegközlekedésbe, hogy közben rendszerré formálja az egészet. Az Archikon Kft. ugyanis nem csak jópofa vízibuszokat tervezett, hanem kidolgozta a stílusban hozzá illő kikötőket és gondolt a hibridüzemelésű, azaz napenergiát is használó meghajtásra. A tervezők elmondták, hogy beleásva magukat a hajódizájnba, rájöttek, a terület a playboy-stílust leszámítva nem sokat fejlődött az utóbbi időben. Így az általuk tervezett, bumfordi, szerethető formájú, 8-10 személyes katamarán valóban egyedi lehetne. A városképi jelleget pedig éjszakai kivilágításuk, más tömegközlekedési eszközzel egyező járatsűrűségük, és a formás kikötők adnák.
Első és utolsó
A Szeretem Budapestet mozgalom zsűrije hasonlóan érezhetett, mert a megosztott első helyre ok is az alkotók által egyébként Dokkolónak nevezett tervet szavazták meg. Az oklevél mellett 900 ezer forinttal kiegészített másik első díjat pedig a minket óriás locsolócsövekre emlékeztető gyaloghíd kapta. A 4 D Építészstúdió szeszélyesen kanyargó csöveiben a Vígadótól a Várkert bazárig juthatnak el biciklisek és gyalogosok, miközben néha megállnak a beépített kávézókban.
A 750 ezer forintot hozó második helyezést a Margit hídra épített hatalmas üveg turisztikai és információs központ kapta, amelyet – a London Eye mintájára – Budapest Szemének neveztek alkotói. (Finta és társai építészstúdió, Tarczi Péter, Ágó Arnold, Fortvingler Éva, Kopár Andrea, Raúl Torres Martin).
A tervenként 500 ezer forintos díjjal járó harmadik helyre egyik szerkesztőségi kedvencünk, a budai rakpartot mozgó autóskorzóvá alakító Autósétány terve (Aether architecture, Kangyal András, Pozna Anita, Somlai-Fischer Szabolcs) került. A másik harmadik helyre pedig a szavazós cikkünkben Budapest Élménypark néven bemutatott koncepciót nevezték, ami kötélvasúttal, budai plázzsal, Margit híd elé épített mesterséges szigettel és kulturális rendezvényeknek otthont adó, úszó stégekkel tette volna üdülő-fővárossá Budapestet. (Tervezok: Balázs Attila, Benko Roland, Czeglédi Péter, Karádi Zsófia).
Úgy tűnik amennyire racionálisak az Index olvasói, annyira idegenkednek a negatív utópiáktól, és utasítják el az atomháború utáni viszonyokat idéző, úszó kápolnát. A nálunk utolsó helyen végzett, amúgy letisztult, átgondolt alkotás hordozta üzenet azonban nem rémítette meg a zsűrit (és minket sem). A vaslemezekbol hegesztett kápolna tervezője, nem szóvicc, Kápolnás Gergely, hallgatói különdíjat kapott.